Strategia 2013-2015
Vahvempaa maailmanlaajuista kasvua

Päivitetyssä strategiassa vuosille 2013–2015 yhtiö painottaa maailmanlaajuisen kasvun vahvistamista sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, mikä mahdollistaa liikevoittomarginaalin positiivisen kehityksen.

Basware pyrkii vuoden 2015 loppuun mennessä olemaan maailman suurin verkkolaskujen ja muiden sähköisten sanomien verkosto ostajille ja toimittajille. Baswaren tavoitteena on saavuttaa 150 miljoonaa välitettyä transaktiota vuonna 2015. Vuonna 2013 Basware Commerce Network -verkoston kautta välitettiin jo yli 60 miljoonaa transaktiota

Baswaren pitkän aikavälin kasvutavoitteet liikevaihdon ja -voiton osalta säilyvät ennallaan. Liikevaihdon tavoitteena on 15–30 prosentin vuotuinen kasvu, mitä tukee automatisointipalveluiden yli 50 prosentin vuotuinen kasvu. Yhtiön pitkän aikavälin liikevoittomarginaalin tavoite on 15–20 prosenttia liikevaihdosta, parantuen strategiakauden loppua kohden. Jatkuvien tuottojen osuutta pyritään kasvattamaan 70 prosenttiin liikevaihdosta. Suurin osa kasvusta tulee SaaS- ja verkkolaskutuksen skaalautuvista palveluista, jotka parantavat kannattavuutta.

Basware on hankinnasta maksuun (P2P) -ratkaisujen maailmanlaajuinen markkinajohtaja, jonka laskuautomaatio- ja ostolaskuohjelmistoilla on yli 2 000 ohjelmisto- ja SaaS-asiakasta. Lisäksi Baswarella on 900 000 aktiivista asiakasyritystä, jotka käyttävät Baswaren laskujen ja hankintasanomien toimittaja- ja asiakasverkostoa. Baswaren avainmarkkinoiden – hankinnasta maksuun -ohjelmistojen ja verkkolaskutuksen – odotetaan kasvavan merkittävästi muutaman seuraavan vuoden aikana erityisesti niillä maantieteellisillä alueilla, joilla Baswarella on jo vahva asema.

Baswaren liiketoiminta perustuu hankintaprosessien ja osto- ja myyntilaskujen käsittelyn automatisointiin sekä organisaatioiden sisällä että niiden välillä. Baswaren kaikki tuotteet ja palvelut ovat saatavilla maailmanlaajuisesti pilvipalveluna. Palveluiden tuotanto on keskitetty muutamaan keskukseen, jotka täyttävät yksityisen ja julkisen sektorin tiukimmatkin palvelutasovaatimukset.

Basware on P2P-ratkaisujen maailmanlaajuinen johtaja ja yhtiön tuote- ja palvelustrategia perustuu tämän alueen kategoriajohtajuuteen. Vuonna 2012 markkinoille tuotu Basware Alusta on joustava ja pilvipohjainen, avoimiin standardeihin perustuva hankinnasta maksuun -teknologia-alusta. Basware Alusta on kehitetty yhdistämään Baswaren talousprosessiosaaminen ja pilvipalvelut, jotka takaavat sujuvan sähköisen asioinnin avoimen verkon kautta kaikenkokoisille organisaatioille. Basware Alustaa tarjotaan ensisijaisesti SaaS -palveluna ja siten se tukee Baswaren strategista muutosta palveluyritykseksi. Yhtiö panostaa myös nykyisten asiakkaidensa siirtymiseen Basware Alustan käyttäjiksi. Pilvipalvelujen kasvuun vaikuttavat tulevaisuudessa uudet tulovirrat lisäarvopalveluista, kuten toimitusketjun rahoitus ja dynaamiset maksuehdot.

Basware uudistaa myynti- ja markkinointimalliaan vahvemman kasvun saavuttamiseksi segmentoimalla tarkemmin kaikenkokoiset ostaja- ja toimittaja-asiakkaat. Segmentoinnin kohderyhmänä ovat erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset. Basware tavoittelee suoramyynnin lisäksi kasvua verkkokaupan sekä uudistetun kanavastrategian avulla. Yhtiö etsii uusia kanavakumppaneita, jotka tarjoavat talousprosessien ulkoistamista globaaleille organisaatioille. Pienille ja keskisuurille yrityksille yhtiö hakee kumppaneiksi muun muassa toimialakohtaisia palveluyhtiöitä ja tilitoimistoja. Kumppanit voivat toimia joko virtuaalioperaattoreina tai myyntiedustajina. Näiden lisäksi yhtiö aikoo tukea orgaanista kasvua yritysostoilla.

Baswaren tuotteet ja palvelut ovat saatavilla maailmanlaajuisesti. Yhtiö vahvistaa palvelutarjontaa ja toimituksia toimittaja-asiakkaille samalla kun se panostaa myyntiin valituilla avainmarkkinoilla saavuttaakseen suuremman markkinaosuuden P2P-ohjelmistoissa ja palveluliiketoiminnassa. Näillä markkinoilla on huomattava kasvumahdollisuus yhtiön markkinaosuuden ja verkkolaskujen osalta sekä orgaanisesti että mahdollisten yritysostojen muodossa.

Baswaren tavoitteena on strategiakauden aikana merkittävästi kasvattaa tuotteidensa ja palveluidensa uusien asiakkaiden määrää. Basware tukee uusasiakashankintaa keskittämällä ja automatisoimalla markkinointiprosesseja.

Strategian toteuttaminen parantaa yhtiön kannattavuutta monilla eri tavoilla strategiakauden aikana. Kasvun edellyttämät investoinnit vaikuttavat tuloksentekokykyyn lyhyellä aikavälillä.

  • SaaS- ja verkkolaskutusliiketoiminnan etuna on skaalautuvuus - yhteiset tekniset alustat mahdollistavat asiakasmäärän kasvattamisen ilman investointeja infrastruktuuriin samassa suhteessa liikevaihdon kasvun kanssa.
  • Kumppanikanava ja verkkokauppa parantavat kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Baswaren verkkoasiointiin ja -kaupankäyntiin investoidaan voimakkaasti strategiakauden aikana.
  • Standardoidut tuotteet ja palvelut mahdollistavat resurssien optimaalisen käytön ja skaalautuvat prosessit koko yhtiössä.
  • Basware lisää edullisemman kustannustason resurssien käyttöä entisestään maailmanlaajuisesti kasvavan liiketoiminnan tarpeiden mukaan. Nykyisen tuotekehitystyön ja automatisointipalvelujen tuotannon lisäksi offshoring-toimintaa jatketaan asiakastuessa, projektien toimituksessa ja sisäisissä tukitoiminnoissa.

Jaa: